Onder deze rubriek heb ik enkele Artikels geplaatst. Deze artikels geven heel wat informatie rond het kleuteronderwijs. Ik vind het belangrijk om steeds op de hoogte te blijven over de gebeurtenissen in ons belang.
Eindelijk Kleinere kleuterklassen
Kleuterscholen zullen
voortaan evenveel middelen krijgen als basisscholen. Dat betekent dat ze per 20
leerlingen een leerkracht kunnen inzetten. Het voorontwerp van decreet van
minister van Onderwijs Pascal Smet (SP.A) dat dit moet regelen, werd
goedgekeurd door de Vlaamse regering maar moet nog naar de Raad van State voor
advies.
1.250 extra
leerkrachten
Pascal Smet lanceerde
vorige zomer al een plan om de kleuterklassen te verkleinen. Daarvoor heeft hij
50 miljoen euro vrijgemaakt, goed voor 1.250 extra leerkrachten. Smet wil
weliswaar niet garanderen dat er in september toch niet opnieuw her en der
kleuterklassen zijn met meer dan 20 kinderen. 'De minister stelt de klassen
niet zelf samen', zegt zijn woordvoerder. 'Dat doen de scholen, maar zij
krijgen in elk geval genoeg middelen om de klassen klein te houden.'
'Kleuterscholen
krijgen op dit moment weinig middelen omdat één kind op de drie niet meetelt',
zegt Guido Sauwens van de Werkgroep Kleuterscholen. 'Dat stamt nog uit de tijd
dat moeders niet werkten. Het is goed dat er nu eindelijk een aanpassing komt.'
'Dat er extra geld
komt is supernieuws, maar ik stel me de vraag hoe we dat gaan bewaken', zegt
Lotje De Spiegeleer, coördinator van de werkgroep kleuteronderwijs van het
Gemeenschapsonderwijs. 'Het gebeurt bijvoorbeeld dat een school kiest voor
minder leerlingen in de derde kleuterklas, om de kinderen zo beter te kunnen
voorbereiden op de basisschool. En wat gebeurt er wanneer een school dertig
leerlingen heeft in het derde klasje? Gaat men die dan splitsen in twee klasjes
van vijftien? En is daar dan geld voor? Geloof me, twintig kleuters per klasje
zal ook volgend jaar geen absolute grens zijn.'
Jan Muylaert,
(maandag 20 februari 2012). Eindelijk kleinere kleuterklassen.
[Elektronische versie] Nieuwsblad.
http://www.nieuwsblad.be/article/detail.aspx?articleid=GBN3MDDVJ
Mijn mening over het artikel:
Het teveel aantal kleuters in de kleuterklas is een
steeds meer voorkomend probleem. Meer en meer leerkrachten hoor je klagen over een
te groot aantal leerlingen in hun klas. Teveel kleuters is
niet alleen lastig voor de leerkracht, maar is ook niet bevorderend voor de
kleuters zelf.
Wanneer een klas 10 in plaats van 20 kleuters telt, kan de juf meer tijd besteden aan individuele opvolging.
Dat minister van Onderwijs daar een oplossing voor
zoekt is alvast een stap in de goede richting, maar zoals aangegeven in het
artikel zal de oplossing toch afhankelijk zijn van de school zelf.
Hopelijk zal 2012 een overgangsjaar worden zodat in 2013 de kleuterklassen niet meer dan 20 kleuters groot zijn.
. Hopelijk zal 2012 een overgangsjaar worden zodat in 2013 de kleuterklassen niet meer dan 20 kleuters groot zijn.
Opvoeding : Emoties bij kleuters
Ook door kleine
lijfjes razen emoties, maar kleuters hebben de woorden nog niet om ze te uiten.
Het Toverbosproject leert hen al spelend hoe ze zonder driftbui hun gevoelens
kunnen tonen. Uit onderzoek blijkt hoe waardevol dat kan zijn om kinderen
weerbaar te maken.
.
.
Zo begrijp je ze
beter
Het donkergrijze
boerenpaard graast onverstoorbaar verder, de kinderstemmetjes uit de school
vlakbij lijken het niet te deren. Binnen zit de derde kleuterklas van de
Booischotse Vrije Basisschool in een kring, elk van de vijfjarigen steekt zijn
dierenhandpop hoog in de lucht en schreeuwt uit volle borst de magische
formule. De poppen worden op de grond gelegd om de zin nog eens fluisterend te
herhalen. Het komende uur zijn Jamie, Jelle en juf Debby respectievelijk leeuw,
schaap en Grote Bever in het Toverbos. Op het eerste gezicht zijn er weinig
regels in het Toverbos: iedereen lijkt te doen waar hij zin in heeft en ook
Grote Bever gaat mee in de wereld die de kinderen voortdurend herscheppen. Muis
en uil gaan shoppen in Spanje, lieveheersbeestje en haar kompanen pakken
cadeautjes in, leeuw, paard en nog wat andere kinderen bouwen een ziekenhuis en
organiseren daar een feestje.
In de ruimte waar de kleuters spelen zijn enkel wat tafels voorhanden, net als plastieken bekers, borden, vorken en messen in vrolijke kleurtjes, en een paar lakens. Die zullen de komende vijftig minuten achtereenvolgens tafelkleed, cadeauverpakking, huisje, cocon, opnieuw tafelkleed en ten slotte kleren worden. De kinderen stelen voortdurend potjes en lakens van elkaar, vriendschapsbanden worden gesmeed en weer verbroken, en dat alles gaat het hele uur lang gepaard met een hels kabaal. Grote Bever gaat op bezoek bij de verschillende groepjes, en komt enkel tussen als de kinderen te driftig worden. En dan nog probeert Grote Bever in de eerste plaats om te bemiddelen, zodat de dieren zelf een oplossing kunnen vinden.
In de ruimte waar de kleuters spelen zijn enkel wat tafels voorhanden, net als plastieken bekers, borden, vorken en messen in vrolijke kleurtjes, en een paar lakens. Die zullen de komende vijftig minuten achtereenvolgens tafelkleed, cadeauverpakking, huisje, cocon, opnieuw tafelkleed en ten slotte kleren worden. De kinderen stelen voortdurend potjes en lakens van elkaar, vriendschapsbanden worden gesmeed en weer verbroken, en dat alles gaat het hele uur lang gepaard met een hels kabaal. Grote Bever gaat op bezoek bij de verschillende groepjes, en komt enkel tussen als de kinderen te driftig worden. En dan nog probeert Grote Bever in de eerste plaats om te bemiddelen, zodat de dieren zelf een oplossing kunnen vinden.
Paard: ‘Jamie begon
messen te trekken.’
Grote Bever: ‘Wat had je gedaan dan?’
Paard: ‘Niets.’
Grote Bever: ‘Heb je leeuw iets verteld?’
Paard: ‘Ja, dat hij moest stoppen.’
Grote Bever: ‘Wat had je gedaan dan?’
Paard: ‘Niets.’
Grote Bever: ‘Heb je leeuw iets verteld?’
Paard: ‘Ja, dat hij moest stoppen.’
Grote Bever:
‘En is leeuw dan gestopt?’
Paard: ‘Ja.’
Paard: ‘Ja.’
Handpoppen als medium
Deze klas van vijfjarigen reist al twee jaar wekelijks naar het Toverbos, en is het levende bewijs van het welslagen van het project. Het heeft Niki Jeannin, ergotherapeute op de dienst kinderpsychiatrie van het UZ Leuven, dan ook bloed, zweet en tranen gekost om Toverbos te vertalen naar de kleuterklas. ‘Ik werkte al bijna tien jaar met Toverbos, als manier om kinderen in de jeugdpsychiatrie een middel te geven om hun gevoelens te uiten’, vertelt Jeannin. ‘Kinderen kunnen dat vaak niet met taal, wat de communicatie met volwassenen erg moeilijk maakt. Maar door te kijken naar hun spel en eraan deel te nemen kan je heel wat zien en leren, de kinderen spelen immers voortdurend wat er in hen omgaat. Op die manier leren en verwerken ze wat er om hen heen gebeurt.’ Bovendien vertellen de handpoppen gemakkelijker wat de kinderen zelf niet willen of mogen vertellen. Eenmaal ze een pop gekozen hebben houden ze die steeds bij zodat ze zich er op termijn mee identificeren. ‘Aanvankelijk werkte ik met poppenkastpoppen, maar daarmee bleven de kinderen al te zeer in hun rol van prinses of boer. Dierenhandpoppen zijn neutraler’, legt Jeannin uit. ‘Ze kunnen mama, papa, chauffeur of bakker zijn. De poppen kunnen elk verhaal en elke emotie aan die de kinderen hen toedichten.’ Kinderpsychiater Peter Adriaenssens vroeg Jeannin of Toverbos ook aangewend kon worden voor grote groepen kleuters in de gewone schoolomgeving, om hen te leren hoe ze met hun gevoelens kunnen omgaan.
‘Ik hoop dat ouders zich realiseren dat we werken aan een nieuwe eindterm in het onderwijs’, aldus Adriaenssens. ‘Kleuters moeten niet alleen handig zijn, of voorbereid om te leren schrijven, ze moeten ook emotioneel gezond zijn. We weten immers dat kinderen weerbaarder zijn als ze hun emoties op de juiste manier aanvoelen en leren verwoorden. Dat leren kinderen in Toverbos: als je boos bent, op welke manier ga je dat dan uiten? Hoe leer je om de volgende keer minder koleriek te reageren en toch te tonen dat je kwaad of verdrietig bent?’ Het verschil met bestaande methodes en technieken is dat Toverbos volledig in handen van de kleuters zelf ligt. Zij bepalen waar ze het over willen hebben, en het is aan de leerkrachten om hun gedrag te vertalen in wat er echt bij hen leeft.
Grote Bever: ‘Hoe zouden we leeuw kunnen helpen de volgende keer?’
Schaap: ‘We zouden kunnen delen.’
Mol: ‘Een beetje eten geven.’
Deze klas van vijfjarigen reist al twee jaar wekelijks naar het Toverbos, en is het levende bewijs van het welslagen van het project. Het heeft Niki Jeannin, ergotherapeute op de dienst kinderpsychiatrie van het UZ Leuven, dan ook bloed, zweet en tranen gekost om Toverbos te vertalen naar de kleuterklas. ‘Ik werkte al bijna tien jaar met Toverbos, als manier om kinderen in de jeugdpsychiatrie een middel te geven om hun gevoelens te uiten’, vertelt Jeannin. ‘Kinderen kunnen dat vaak niet met taal, wat de communicatie met volwassenen erg moeilijk maakt. Maar door te kijken naar hun spel en eraan deel te nemen kan je heel wat zien en leren, de kinderen spelen immers voortdurend wat er in hen omgaat. Op die manier leren en verwerken ze wat er om hen heen gebeurt.’ Bovendien vertellen de handpoppen gemakkelijker wat de kinderen zelf niet willen of mogen vertellen. Eenmaal ze een pop gekozen hebben houden ze die steeds bij zodat ze zich er op termijn mee identificeren. ‘Aanvankelijk werkte ik met poppenkastpoppen, maar daarmee bleven de kinderen al te zeer in hun rol van prinses of boer. Dierenhandpoppen zijn neutraler’, legt Jeannin uit. ‘Ze kunnen mama, papa, chauffeur of bakker zijn. De poppen kunnen elk verhaal en elke emotie aan die de kinderen hen toedichten.’ Kinderpsychiater Peter Adriaenssens vroeg Jeannin of Toverbos ook aangewend kon worden voor grote groepen kleuters in de gewone schoolomgeving, om hen te leren hoe ze met hun gevoelens kunnen omgaan.
‘Ik hoop dat ouders zich realiseren dat we werken aan een nieuwe eindterm in het onderwijs’, aldus Adriaenssens. ‘Kleuters moeten niet alleen handig zijn, of voorbereid om te leren schrijven, ze moeten ook emotioneel gezond zijn. We weten immers dat kinderen weerbaarder zijn als ze hun emoties op de juiste manier aanvoelen en leren verwoorden. Dat leren kinderen in Toverbos: als je boos bent, op welke manier ga je dat dan uiten? Hoe leer je om de volgende keer minder koleriek te reageren en toch te tonen dat je kwaad of verdrietig bent?’ Het verschil met bestaande methodes en technieken is dat Toverbos volledig in handen van de kleuters zelf ligt. Zij bepalen waar ze het over willen hebben, en het is aan de leerkrachten om hun gedrag te vertalen in wat er echt bij hen leeft.
Grote Bever: ‘Hoe zouden we leeuw kunnen helpen de volgende keer?’
Schaap: ‘We zouden kunnen delen.’
Mol: ‘Een beetje eten geven.’
Barbara Seynaeve,
(2012, februari), Opvoeding: emoties bij kleuters, [Elektronische versie]
Psychologies magazine.
http://www.psychologiesmagazine.be/nl/Opvoeding/Emoties-bij-kleuters
.
Mijn mening over de inhoud van het artikel:
De verschillende emoties bij
kleuters is een moeilijk item. Kleuters kunnen niet exact verwoorden of uitten hoe ze zich
voelen in bepaalde situaties. Voor kinderen zijn gevoelens niet gemakkelijk te benoemen of te herkennen, niettemin gevoelens een zeer belangrijke rol hebben in hun leven.
Kleuters die hun emoties kunnen uitdrukken zullen sneller hun sociale vaardigheden ontwikkelen. Spelenderwijs kunnen kleuters meer bereiken op vlak van persoonlijke ontwikkeling. Kleuters gaan via spel op zoek naar oplossingen en worden zelfbewust. Door hun zelfzekerheid winnen ze vertrouwen.
Dus als we door middel van een spel de kleuters
kunnen begeleiden in hun emoties is dit een grote stap vooruit!.
Sint-Lukas Brussel start kunstonderwijs voor kleuters
.
De Brusselse kunstschool Sint-Lukas biedt vanaf komend schooljaar voltijds kunstonderwijs voor kleuters en lagereschoolleerlingen aan. In het eerste leerjaar is er al uitgebreide aandacht voor beeldende kunsten, dans en woord. Volgens de krant Het Laatste Nieuws gaat het om een primeur in het Vlaams onderwijs.
Sint-Lukas probeert
momenteel kleuters en kinderen te werven voor de "artistieke"
onthaalklas, eerste kleuterklas en eerste leerjaar die op 3 september van start
gaan. "Er is altijd nood aan onderwijs waar kinderen zich goed voelen en
graag leren", zegt Sint-Lukas-directeur Kris Bauwens. "Aangezien
onderzoek aantoont dat kinderen in kunsthumaniora zich gelukkiger voelen en
beter presteren dan in ASO, BSO en TSO, is artistiek onderwijs voor de
allerkleinsten dus een noodzaak."
Veel vakken zullen dezelfde zijn als in gewone scholen. "Onze kleuterklas zal zelfs amper verschillen van een gewone kleuterschool en in ons eerste 'kunstleerjaar' wordt nog altijd veel aandacht besteed aan lezen, schrijven en rekenen. Alleen zal ook veel tijd naar beeldende kunsten, dans en woord gaan."
De kinderen zullen wel les krijgen van ervaren kunstdocenten en werken met professionele materialen zoals klei en plaaster. Aan interesse zal er volgens Bauwens alvast geen gebrek zijn: er zijn al enkele kinderen ingeschreven.
Professor Pedagogie Ferre Lauwers (KU Leuven) juicht het kunstonderwijs voor de allerkleinsten toe. "Zolang er geen competitiegeest en prestatiedruk mee gepaard gaan, zie ik geen probleem. Voor de mentale ontwikkeling van kinderen is het zelfs ideaal als ze hun gevoelens en ideeën voortdurend op een expressieve, creatieve manier kunnen uiten." (belga/vsv)
Veel vakken zullen dezelfde zijn als in gewone scholen. "Onze kleuterklas zal zelfs amper verschillen van een gewone kleuterschool en in ons eerste 'kunstleerjaar' wordt nog altijd veel aandacht besteed aan lezen, schrijven en rekenen. Alleen zal ook veel tijd naar beeldende kunsten, dans en woord gaan."
De kinderen zullen wel les krijgen van ervaren kunstdocenten en werken met professionele materialen zoals klei en plaaster. Aan interesse zal er volgens Bauwens alvast geen gebrek zijn: er zijn al enkele kinderen ingeschreven.
Professor Pedagogie Ferre Lauwers (KU Leuven) juicht het kunstonderwijs voor de allerkleinsten toe. "Zolang er geen competitiegeest en prestatiedruk mee gepaard gaan, zie ik geen probleem. Voor de mentale ontwikkeling van kinderen is het zelfs ideaal als ze hun gevoelens en ideeën voortdurend op een expressieve, creatieve manier kunnen uiten." (belga/vsv)
Redactie, (2
februari 2012), Sint-Lukas Brussel start kunstonderwijs voor kleuters, [Elektronische versie], HLN.be
http://www.hln.be/hln/nl/1265/Onderwijs/article/detail/1388764/2012/02/02/Sint-Lukas-Brussel-start-kunstonderwijs-voor-kleuters.dhtml
Mijn mening over de inhoud van het artikel:
Meer aandacht voor kunst, dans
en woord is een extra voor de kleuters. Dit zorgt ervoor dat de kleuters interactief bezig zijn met het werken aan hun emotionele ontwikkeling. Zolang er geen aandacht verdwijnt
voor het rekenen, lezen en schrijven ben ik volledig akkoord met onderwijssysteem van Sint-Lukas Brussel. Deze nieuwe lessen zullen de kleuters
misschien nog meer motiveren om zich voor alles 100% in te zetten.
Koken in de klas, mag dat?
We delen als lagere school het gebouw met een secundaire school. De directie daar heeft ons sinds kort verboden om nog te koken in de klas, omwille van de voedselveiligheid. Wij vinden deze maatregel overdreven, omdat in alle lagere scholen kookactiviteiten plaatsvinden: soep maken met de kinderen, wafels bakken voor een verjaardag, enz. Hoe zit dat nu: mag je ‘koken’ in de klas?
Je mag koken in de
klas, maar in een aantal gevallen moet je hiervoor een toelating aanvragen bij
het Federaal Agentschap voor de Veiligheid van de Voedselketen (FAVV). Dit moet
echter niet voor activiteiten waarbij leerlingen alleen maaltijden klaarmaken
voor zichzelf en waar ze de basisbeginselen van voedselbereiding leren. In dit
geval moet je je gewoon aan de goede hyginepraktijken houden zoals je dat thuis
ook doet. Je mag het eten dat je in de klas bereidt echter niet verkopen.
Leskeukens waar
maaltijden voor de hele school worden bereid (bijvoorbeeld hotelscholen) moeten
wel toelating vragen en kunnen controle krijgen van het FAVV. Dit geldt ook
voor schoolkeukens voor de dagelijkse bereiding of behandeling van maaltijden
voor de leerlingen.
Breng ook geen
toestellen mee van thuis. De toestellen aangekocht door de school voldoen aan
de veiligheidseisen omdat de preventieadviseur ze mee aankoopt. Let er ook op
dat je de kooktoestellen stabiel opstelt en zorg ervoor dat leerlingen zich
niet kunnen kwetsen, verbranden, elektrocuteren, enz.
Sarah, lerares lager onderwijs
1 november 2011,
Koken in de klas: mag dat?,
[Elektronische versie] Klasse voor leraren van november 2011, nr 219, pg
39 – 40.
http://www.klasse.be/archief/koken-in-de-klas-mag-dat/
Mijn mening over de inhoud van het artikel:
Koken in de klas is volgens mij een bezigheid
waarmee we de band nog sterker maken tussen kleuters onderling. Het gaat niet alleen om
het koken zelf, maar om het leren samenwerken. Als ze het koken niet meer toelaten, zou dit een spijtige zaak voor de toekomst zijn.
Wanneer wij als leerkracht gebruik maken van het koken in de klas,
is het belangrijk om aandacht te besteden aan veiligheid en hygiëne.
Smet: "Pas in 2012 meer middelen voor kleuteronderwijs
.
Meer middelen en een
uitgebreide omkadering in het kleuteronderwijs zijn pas ten vroegste mogelijk
vanaf 1 september 2012. Dat zegt Vlaams minister van Onderwijs Pascal Smet in
een reactie op de klachten van de Werkgroep Kleuterscholen Vlaanderen (WKV).
.
.
De WKV trok
vanmorgen in de commissie Onderwijs van het Vlaams parlement aan de alarmbel.
Een derde van de kleuterklassen telt meer dan 25 kinderen en dat is veel te
veel. De belangrijkste reden is volgens de WKV de structurele oneersubsidiëring
van het kleuteronderwijs. Zo krijgt een kleuter minder geld dan een lagereschoolleerling.
"Nood
aan meer omkadering"
Minister Smet beaamt
dat er nood is aan meer omkadering in het kleuteronderwijs. De Vlaamse regering
nam zich in de beleidsverklaring ook voor dat deze legislatuur aan te pakken.
Juridisch en
financieel moet daarvoor echter nog heel wat werk verzet worden, aldus Smet.
Vóór 1 september 2012 moeten de kleuterscholen dan ook geen extra middelen
verwachten.
Afschaffing
maximumfactuur
De WKV pleitte ook
voor de afschaffing van de maximumfactuur omdat die zou leiden tot minder
activiteiten in de kleuterscholen, maar daar is Smet het niet mee eens. Als er
minder buitenschoolse activiteiten zijn, dan heeft dat volgens de minister te
maken met prioriteiten van de schooldirectie. Ook aan de GOK-middelen voor
scholen met veel kansarme kinderen wil Smet niet raken.
Open VLD en Groen!
pleiten ondertussen voor een gelijkschakeling van de middelen tussen het lager
en het kleuteronderwijs. Groen! zal daarover een voorstel van decreet indienen.
(Belga/svm)
Redactie, (14 oktober 2011), Smet: "Pas in
2012 meer middelen voor kleuteronderwijs". [Elektronische versie] HLN.be
Mijn mening over de inhoud van het artikel:
Het is geen geheim dat het kleuteronderwijs nood heeft aan meer omkadering zoals minister Smet aangeeft. Activiteiten in de kleuterschool zijn essentieel voor de ontwikkeling van de kinderen en blijven ook heel leerrijk. Afhankelijk van de prioriteiten van iedere school zal toch steeds een lijn getrokken moeten worden in activiteiten en het financieel plaatje ervan.
Kleuterscholen zitten overvol
.
Maar liefst zes op de
tien peuterklasjes tellen op het eind van het schooljaar meer dan 25
leerlingen. Ook de kleuterklassen zitten overvol, slechts 4 procent telt het
maximum van 15 leerlingen. Dat blijkt uit een analyse van de Werkgroep
Kleuterscholen Vlaanderen in De Morgen. De schooldirecteurs trekken vandaag met
deze en andere grieven naar het Vlaams Parlement.
Grote kleuterklassen
betekenen per definitie grote instapklassen omdat doorstromen op die manier
moeilijk wordt. Peutertjes die in september beginnen in het instapklasje kunnen
niet met Kerstmis of Pasen overstappen naar de eerste kleuterklas omdat daar
simpelweg geen plaats is. Zo komt het dat 60 procent van de instapklassen in
Vlaanderen meer dan 25 peutertjes telt. In 3 procent van de gevallen zitten er
zelfs 35 tot 40 2,5-jarigen in een klas. "Net in de instapklas zijn kleine
groepen nochtans cruciaal", meent Guido Sauwens van de Werkgroep
Kleuterscholen Vlaanderen in de krant. "Naast schoolse activiteiten kruipt
bij de allerjongsten namelijk ook heel veel werk in verzorgende taken."
De oorzaak van de grote klassen ligt volgens de directeurs bij een gebrekkige subsidiëring. "Een kleuter krijgt minder geld dan een lagereschoolleerling. Als je het omrekent, komt het er op neer dat een op de drie kleuters eigenlijk niet gesubsidieerd wordt", zegt Sauwens. "Een paar jaar geleden heeft men de financiering voor het basisonderwijs herzien, maar dat is men vergeten recht te zetten. Letterlijk, vergeten." (Belga/sps)
De oorzaak van de grote klassen ligt volgens de directeurs bij een gebrekkige subsidiëring. "Een kleuter krijgt minder geld dan een lagereschoolleerling. Als je het omrekent, komt het er op neer dat een op de drie kleuters eigenlijk niet gesubsidieerd wordt", zegt Sauwens. "Een paar jaar geleden heeft men de financiering voor het basisonderwijs herzien, maar dat is men vergeten recht te zetten. Letterlijk, vergeten." (Belga/sps)
Redactie, (14
oktober 2010), Kleuterscholen zitten overvol, [Elektronische versie] HLN.be
http://www.hln.be/hln/nl/9096/Belgie/article/detail/1169517/2010/10/14/Kleuterscholen-zitten-overvol.dhtml
Mijn mening over de inhoud van het artikel:
Het is algemeen geweten dat hier dringend verandering in moet komen.
De financiering voor het basisonderwijs moet herzien worden om gelijke kansen te bereiken. Krachtige scholen geven de kans om perspectieven van de leerlingen te verruimen. Daarom is het noodzakelijk dat alle scholen evenveel kunnen aanbieden aan hun leerlingen.
Alle beslissingen moeten volgens mij gebeuren in functie van het kind.
Dat wil zeggen dat de ontwikkeling van het kind nog steeds centraal staat.
Dat wil zeggen dat de ontwikkeling van het kind nog steeds centraal staat.
Kinderen zijn niet zo hard betrokken in een klas dat overvol zit, dan een klas waar iedereen aan het woord kan.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten