Kindergedichten


Kindergedichten zet kinderen aan zichzelf te laten zien door taal creatief te gebruiken. Bij deze taalvorming komt de fantasie van kinderen tot leven. Hun verbeelding krijgt vorm en kleur wanneer ze zelf aan het werk gaan met poëzie. Ieder kind gaat anders om met poëtische taal. Een gedicht is eigenlijk een verhaaltje, of het nu rijmt of niet. Het zorgt ervoor dat de kinderen nadenken wat de wereld te bieden heeft. Klank, metrum en ritme zorgen voor de nodige opbouw van een goed kindergedicht.

Alle kindergedichten komen uit het boek "Wat je ziet zit in je hoofd, de 100 mooiste kindergedichten van nu".
 Dit boek werd samengesteld door Jan Van Coillie en Kristien Aertssen. 
In 2011 werd het boek uitgegeven door Davidsfonds Uitgeverij nv.


Een aap


Van tak
 tot tak.
Omhoog,
 omlaag.
Van links,
naar rechts.
Van hier,
naar daar.
Met hand,
met voet.
Van hot
naar haar
Een zwiep,
een zwaai.
Altijd lol,
en nooit in slaap.
O, was ik maar
Een aap.


Dit kindergedicht werd geschreven door Gerard Tonen.


Verwerkingsmogelijkheden:

Verschillende thema's kunnen hier aan bod komen.
Het thema dat gelinkt kan worden aan dit kindergedicht kan zowel gaan 
over de jungle, dieren, apen,...

beweging:
 Naar aanleiding van thema kun je de kinderen bewegingen van dieren laten nadoen.

Tijdens een bewegingsactiviteit kunnen de kinderen een apenstaart achteraan in de broek steken. Het spel kan inhouden dat de kinderen lopen op de muziek door de zaal. Wanneer de muziek stopt moeten de kinderen een andere apenstaart te pakken krijgen. Na iedere ronde verdwijnt er een staart. Dit kan herhaald worden tot er één kind overblijft met een staart.

Knutselen:
  Een aap knutselen kan heel eenvoudig en leuk zijn. 

Met wat gekleurd papier, verf en eventueel bewegende oogjes is de aap afgemaakt. Deze papieren aap is makkelijk te bevestigen aan een deurklink of haak. 

Spelmogelijkheden:
Een dominospel van de verschillende soorten apen.
In de speelhoek kunnen ook maskers van apen gelegd worden zodat de kinderen verder hun fantasie van apen wordt verruimd. Een apenpak kan eveneens aanvullend zijn.


onthaal:
Tijdens het onthaal kan iedereen die aanwezig is bij het horen van zijn naam een aap in de boom hangen. Dit kan door middel van velcro, hangende apen die hun armen om de tak kan hangen,...
Wanneer alle namen afgeroepen zijn kunnen de kinderen tellen hoeveel aapjes er vandaag aanwezig zijn in de klas.



Water  
 

Komen
Alle druppels
Van de regen
Elkaar tegen
Als ze later
 samen water
zijn in zee


Dit kindergedicht werd geschreven door Hans en Monique Hagen in het jaar 2007.

Verwerkingsmogelijkheden:

waarneming:
Maak een voelspel met water, laat de kinderen voelen aan koud, lauw en warm water. Niet enkel water, maar ook ijs. De kinderen kunnen ook zelf ijs maken, crushen en laten smelten. 

 Kinderen het verschil laten proeven tussen plat en spuitwater. 

Geef de kinderen de kans om een raam te wassen of deel te nemen aan de afwas in de klas.

Bij regenweer kan je vragen aan de ouders om een paraplu en regenkledij mee te geven. Met de kinderen kun je in de regen gaan staan en kijken hoe de druppels naar beneden komen, hoe de druppels een regenplas vormen.

spelmogelijkheden:
 Het werpen van waterballonnen tijdens warm weer op de speelplaats kan zorgen voor spetterende momenten.
Ook tal van andere waterspelletjes kunnen zeer leuk zijn.

 Een oude douchekop in de speelhoek geeft de mogelijkheid dat de kinderen de
 poppen kunnen douchen.

Boek:


Zzebraa ontdekt water werd geschreven door Hannah Tofts. Het boek gaat over een nieuwsgierige zebra dat een spetterend avontuur tegemoet gaat waarbij hij
  wolken, zeeën, rivieren en regenplassen ontdekt.  
.

Belle 


Bolle Belle
heeft een zakje
Karamellen,
heeft een broekje
met bretellen,
heeft een buikje
dat kan tellen.

Hoezo,
Dat kan tellen?
Tot vier of tot zeven?

Nee, gewoon,
Tot er niets meer in zit,
In dat zakje karamellen.


 Geert De Kockere heeft dit kindergedicht geschreven in 2002. 

Verwerkingsmogelijkheden:

doe-activiteit:
 Laat de kinderen proeven van karamel.
 Maak samen met de kinderen karamelkoekjes.

 Welke ingrediënten hebben we nodig?
  • 120 gram suiker
  • 100 gram bloem
  • 1 zakje vanillesuiker
  • 80 gram boter 
 bereidingswijze:
 Verhit 40 gram suiker in een steelpannetje. De suiker gaat smelten en daarna verkleuren. Haal dan de pan van het vuur. De suiker is zo heet, dat het karameliseren nog even doorgaat.
Giet de vloeibare suiker op een stukje bakpapier. Smeer het eventueel nog iets dunner uit. Laat de suiker helemaal afkoelen.
Verhit de oven voor op 170 graden. Maak de karamel klein door er met een deegroller overheen te rollen. Pas op, de randjes zijn best scherp!

Zeef de bloem, doe de suiker, vanillesuiker en koude boter erbij. Roer de stukjes karamel erdoor. Kneed er snel een deeg van.
Maak van dat deeg een rol en snij die rol in plakjes. Bak de koekjes in ongeveer tien minuten goudbruin en gaar. Ze zijn dan nog zacht, maar als ze afkoelen, bijvoorbeeld op een rekje, worden ze knapperig.
spelmogelijkheden:
Laat de kinderen zakjes karamellen gooien. De zakjes kun je voorstellen als washandjes met kersenpitten die dichtgenaaid of geknoopt zijn. De kinderen kunnen de zakjes zo ver mogelijk gooien. Degene die zijn zakje het verst gooide is de winnaar. 


Gisteren


Ik ben bij mijn oma geweest.
Gisteren.
Ze heeft van oorlog en liefde verteld.
Haar stem ritselde
als blaadjes in de wind.
Ik was gisteren bij haar op bezoek.
Iedereen is een mooi boek. 

Sjoerd Kuyper schreef dit kindergedicht die gebundeld werd in het boek "ik blijf altijd bij je". 
Dat boek verscheen in 2008. 

 Verwerkingsmogelijkheden:

Boek:

Bij kinderen vanaf 5 jaar kunnen we dit speel- en doeboek gebruiken. De auteurs van dit boek zijn Karin Kustermans en Pascalle Estellon. 
Het is een informatief boek waardoor de kinderen met tijd leren omgaan, beginnend van een seconde tot een eeuw. Ook leren ze in dit boek aan hoe je de klok kan lezen en hoe je een kalender maakt. 
Kortom, spelletjes, knutseltips, recepten, en trucjes zorgen voor de nodige informatie. 

spelmogelijkheden:
Neem een lang kind en een kleiner kind. Het lange kind strekt zichzelf uit in de richting van de twaalf en het andere kind gaat liggen in de richting van een cijfer op uw aangeven. De kinderen zeggen vervolgens hoe laat het is.
Een zelfgemaakt memoryspel van klokken kun je ter beschikking leggen tijdens de keuzemomenten.
.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten